Als communicatie-specialist maak je steeds meer en vaker digitale content. Bij het maken van nieuwe content hou je rekening met je communicatie-strategie, je huisstijl en andere afspraken binnen je bedrijf of organisatie. Het is daarbij ook belangrijk om rekening te houden met digitale toegankelijkheid. Als je voor de overheid werkt, is dit ook wettelijk verplicht.
Digitale toegankelijkheid is belangrijk om ervoor te zorgen dat iedereen online mee kan doen. Iedereen, ongeacht een beperking, leeftijd, afkomst, omgeving, taal, geloof of overtuiging. In deze training leer je hoe je digitaal toegankelijke content maakt en publiceert.
Voor wie is deze training?
Deze training is gemaakt voor iedereen die content publiceert en wil leren hoe dit op een digitaal toegankelijke manier gedaan kan worden. Deze training is vooral ideaal voor website-eigenaren, tekstschrijvers, videomakers, redactieleden, SEO-specialisten en andere communicatie-specialisten die regelmatig nieuwe content maken voor het internet.
Basiskennis van digitale toegankelijkheid is belangrijk om deze training te volgen. We raden daarom aan om eerst de e-learning Kennismaken met digitale toegankelijkheid te volgen.
Wat leer je?
In deze training leer je alles over hoe je digitaal toegankelijke content maakt. De training bestaat uit 32 korte video’s en makkelijk leesbare teksten met extra informatie, links en ander bonusmateriaal. Aan de hand van voorbeelden worden de verschillende aspecten van digitaal toegankelijke content besproken. Na elk hoofdstuk worden een aantal vragen gesteld om je kennis te testen.
1. Digitale toegankelijkheid in de inclusieve communicatie-strategie
Inclusieve communicatie is belangrijk om iedereen binnen je doelgroep te bereiken. Het is hierbij ook belangrijk dat je content digitaal toegankelijk is. In dit hoofdstuk leer je hoe digitale toegankelijkheid een onderdeel kan zijn van een inclusieve communicatie-strategie en hoe persona’s hier een rol in kunnen spelen.
- Inclusieve communicatie
- Persona’s
2. Begrijpelijk en inclusief schrijven
Een groot deel van content bestaat uit tekst. Het is belangrijk dat deze tekst begrijpelijk is. Zo bereik je met je tekst zoveel mogelijk mensen. In dit hoofdstuk lees je meer over hoe je ervoor zorgt dat je teksten door zoveel mogelijk mensen te begrijpen zijn.
- Verschillende soorten lezers
- Begrijpelijke tekst schrijven
3. Toegankelijke tekst
Om ervoor te zorgen dat je teksten zo toegankelijk mogelijk zijn, is het ook belangrijk dat je ze op de juiste manier opmaakt. Zo is informatie over de opbouw van de tekst ook beschikbaar voor mensen die hulpsoftware gebruiken. In dit hoofdstuk leer je meer over alle verschillende aspecten van een digitaal toegankelijke tekst.
- Semantiek
- Koppen
- Links
- Opsommingen
- Tabellen
- Verwijzingen naar kleur, vorm of locatie
- Volgorde van tekst
4. Afbeeldingen
Afbeeldingen zijn vaak een erg belangrijk onderdeel van je content. Ze ondersteunen je tekst, maken je tekst prettiger leesbaar en ze zorgen voor kleine rustmomenten tijdens het lezen. Soms geven afbeeldingen ook extra informatie. In dit hoofdstuk leer je alles over hoe je afbeeldingen toegankelijk maakt.
- Decoratieve afbeeldingen
- Informatieve afbeeldingen
- Afbeeldingen van tekst
- Complexe afbeeldingen
- Interactieve afbeeldingen
5. Kleur
Kleuren spelen vaak een belangrijke rol in communicatie. In dit hoofdstuk vertellen we je hoe je kleur op een toegankelijke manier gebruikt.
- Kleurcontrast
- Informatie niet alleen overbrengen met kleur
6. Video, geluid en animaties
Video, geluid en animaties worden steeds vaker gebruikt in de online communicatie. Het is dan ook een heel handig communicatiemiddel. Maar niet iedereen kan video’s of animaties op je website altijd goed zien of begrijpen. In dit hoofdstuk leer je daarom meer over waar je rekening mee moet houden als je video’s, geluid en animaties op je website plaatst.
- Ondertiteling
- Voice-over en audiodescriptie
- Toegankelijk publiceren
7. Formulieren
Formulieren op websites zijn vaak heel belangrijk. Zo kunnen mensen contact met je opnemen, een verandering doorgeven of iets bestellen. In dit hoofdstuk gaan we daarom in op waar je rekening mee moet houden bij het plaatsen van formulieren.
8. PDF-documenten
Niet alle online content komt direct op een webpagina te staan. Informatie kan ook als een PDF-document geplaatst worden. Hierin komen vaak toegankelijkheidsproblemen. Daarom gaan we in dit hoofdstuk kort in op hoe je een toegankelijk PDF-document maakt. In onze e-learning ‘digitaal toegankelijke PDF-documenten‘ gaan we hier nog verder op in!
9. Toegankelijkheid op social media
Social media is voor veel bedrijven en organisaties een belangrijk onderdeel van de communicatie-strategie. Steeds meer sociale media hebben opties voor toegankelijkheid. Maar jij moet er zelf ook mee aan de slag. Daar leer je in dit hoofdstuk meer over.
10. Toegankelijkheid en SEO
Veel aspecten van digitale toegankelijkheid kunnen ook een positieve invloed hebben op je Search Engine Optimization (SEO). Daar vertellen we je graag meer over!
Maak kennis met je docenten
Digitaal Toegankelijke content maken in detail
Niveau | Medior |
---|---|
Video | Ruim 1 uur aan video's! |
Trainingstype | E-learning |
Toegang | 6 maanden onbeperkt toegang. Studeer in je eigen tempo! |
Taal | Nederlands gesproken |
Ondertiteling | Video's met Nederlandse ondertiteling |
Toetsen | 10 Toetsen om je kennis te testen! |